FluidsProcessing.nl NL
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.

     

ARTIKEL
TNO voert trek- en druktests uit bij extreme koude Composieten zijn veelbelovend voor LNG-opslag
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

TNO voert trek- en druktests uit bij extreme koude

Composieten zijn veelbelovend voor LNG-opslag

TNO heeft een testopstelling gemaakt voor materiaaltesten (trek- en drukproeven) om te zien wat het effect is van cryogene (zeer koude) temperatuur op de sterkte en levensduur van materialen. Er zijn goede resultaten bereikt met composieten van thermoplastische kunststoffen waardoor het transport en de opslag van LNG veel goedkoper en minder milieubelastend wordt. In de zomer worden de resultaten van het veelbelovende onderzoek gepubliceerd in een vooraanstaand, wetenschappelijk tijdschrift.

Het onderzoek staat onder leiding van de uit Turkije afkomstige dr. Bilim Atli-Veltin die in 2009 in de Verenigde Staten promoveerde op het gebied van energieverbruik in helikopterstructuren. Ze behaalde haar graad bij luchtvaartdynamica en vervolgde haar weg bij TNO in Nederland op de afdeling structuren en dynamica. Daar houdt ze zich bezig met het terrein van druk en sterkte van LNG-toepassingen. “De laatste jaren waren 30 Fluids Processing | nr. 2 | april 2017 Fluids Processing | nr. 2 | april 2017 31 OPSLAG | Jelle Vaartjes we op zoek naar alternatieve materialen voor puur roestvast staal, een materiaal dat normaal wordt gebruikt bij de opslag en transport van LNG. Het materiaal moet voldoen aan heel strenge voorwaarden, want LNG is zeer koud: minus 163 graden Celsius.”

Gerelateerde expertise

Milieu
Milieu
Ontgassingsinstallaties, ; Afgasverbranding, ; Afgasreiniging, geurbestrijding , Actiefkool afgasreiniging, geurbestrijding, biologische afgasreiniging, geurbestrijding; Reinigingsinstallaties, ; Wasinstallaties, ; Waterbehandelingsinst., ; Recyclinginstallaties, ; Tankcleaninstallaties, ; Lekbakken, ; Millieufolies, ; Actuele en achtergrondinformatie over Milieu, en leveranciers die werkzaam zijn op dit gebied. De informatie is meestal aangeleverd door bedrijven, zodat u verzekerd bent van praktisch nut en toepasbaarheid.
Opslagsystemen
Opslagsystemen
Drukvaten, ; Tanks, ; Mobiele tanks, ; Containers, IBC’s, aluminium, kunststof, kartonnen, plastic, RVS, staal, stalen containers liners voor containers, opslag van containers, vulsystemen voor containers, containerlossystemen ; Bigbags, FIBC`s, ; Vaten, drums, ; Hulpmiddelen, apparatuur, ; Actuele en achtergrondinformatie over Opslagsystemen, en leveranciers die werkzaam zijn op dit gebied. De informatie is meestal aangeleverd door bedrijven, zodat u verzekerd bent van praktisch nut en toepasbaarheid.
Milieu en energiebesparing
Milieu en energiebesparing
Milieu-advisering, energiebesparingsadviezen, energiebespaaradviezen; Milieu, ; Energiebesparing, ; Energietransitie, ; Onderzoek en ontwikkeling, R&D; Actuele en achtergrondinformatie over Milieu en energiebesparing, en leveranciers die werkzaam zijn op dit gebied. De informatie is meestal aangeleverd door bedrijven, zodat u verzekerd bent van praktisch nut en toepasbaarheid.
TNO voert trek- en druktests uit bij extreme koude ‘Composieten zijn veelbelovend voor LNG-opslag’ TNO heeft een testopstelling gemaakt voor materiaaltesten (trek- en drukproeven) om te zien wat het effect is van cryogene (zeer koude) temperatuur op de sterkte en levensduur van materialen. Er zijn goede resultaten bereikt met composieten van thermoplastische kunststoffen waardoor het transport en de opslag van LNG veel goedkoper en minder milieubelastend wordt. In de zomer worden de resultaten van het veelbelovende onderzoek gepubliceerd in een vooraanstaand, wetenschappelijk tijdschrift. Het onderzoek staat onder leiding van de uit Turkije afkomstige dr. Bilim Atli-Veltin die in 2009 in de Verenigde Staten promoveerde op het gebied van energieverbruik in helikopterstructuren. Ze behaalde haar graad bij luchtvaartdynamica en vervolgde haar weg bij TNO in Nederland op de afdeling structuren en dynamica. Daar houdt ze zich bezig met het terrein van druk en sterkte van LNG-toepassingen. “De laatste jaren waren 30 Fluids Processing | nr. 2 | april 2017 Fluids Processing | nr. 2 | april 2017 31 OPSLAG | Jelle Vaartjes we op zoek naar alternatieve materialen voor puur roestvast staal, een materiaal dat normaal wordt gebruikt bij de opslag en transport van LNG. Het materiaal moet voldoen aan heel strenge voorwaarden, want LNG is zeer koud: minus 163 graden Celsius.” Samengesteld Wat is de reden voor de test van de materialen? Atli: “De opslag en het transporteren van LNG gebeurt onder extreem koude omstandigheden. De materialen waarmee LNG in contact staat, moeten dan goed presteren zowel qua sterkte als levensduur. We zoeken naar alternatieve materialen voor specifieke mobiele toepassingen, bijvoorbeeld de tanks voor vervoer van LNG. We denken aan met name samengestelde materialen die lichter zijn.” Ze benadrukt dat tanks, leidingen en de materialen waarvan deze zijn gemaakt andere eigenschapen hebben bij de verschillende temperaturen, zoals de drukbestendigheid en de levensduur. “Vandaar dat we trek- en buigproeven uitvoeren.” Thermoplastics Drie jaar geleden is eerst rvs getest maar nu is TNO bezig met composieten. “Niet alleen op labschaal maar ook groot. Dat werkt goed en dit is de eerste stap. Sommige koolstofvezel composietmaterialen vinden eigenlijk toepassing in de ruimtevaart, ook in cryogene temperaturen. Maar daarvan is de prijs hoog. Thermoplastics zijn goedkoop en veelbelovend hoewel deze nog verder getest moeten worden.” Het resultaat wordt midden van dit jaar gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift. Atli: “In potentie zijn het goede materialen die al elders worden toegepast. Maar ook de prijs is belangrijk. Zo bevinden de Nasa brandstoftanks (vloeibaar zuurstof) zich in een experimentele fase maar voor onze toepassing veel te duur.” Lichter De uit composiet bestaande tanks en leidingen zijn 20 procent of meer lichter dan puur rvs. Dat geldt voor de transporttanks van LNG en de LNGbrandstoftank zelf. Daarmee daalt het brandstofverbruik voor het vervoer ervan. Maar ook de levensduur van het materiaal is goed. “Dit laatste is wel belangrijk. Nog een voordeel van de composietconstructie is dat je de sensoren tijdens de productie kunt aanbrengen. Bij composiet worden de tanks laag voor laag gemaakt en kan op elke gewenste plaats bijvoorbeeld een glasvezelsensor worden aangebracht. Bij metaal is dat niet mogelijk. Nog een voordeel van het ‘laagjesproces’ is de mogelijkheid om op kritische plaatsen een extra laag aan te brengen. De data uit de sensoren zijn weer heel belangrijk voor analyses zoals die van vermoeiing en de levensduur. Daarmee bepaal je dus de status en eventueel onderhoud. Ook is het thermoplastische materiaal beter recyclebaar. En ook dat is een grote plus.” ● Dr. Bilim Atli-Veltin is werkzaam bij TNO op de afdeling structuren en dynamica. De test-setup wordt naar beneden gebracht in een reservoir (de bruine/ grijze container is in de vacuüm geïsoleerde ruimte). Het monster wordt naar beneden gebracht in de container. Het groene apparaat in het midden is bedoeld om de spanning op het monster te meten. De test is gaande onder cryogene omstandigheden. De test is afgerond, de setup wordt omhoog gehaald om zo het gebroken monster uit de cryogene container te halen. Een foto dichterbij het monster dat zich in het midden bevindt. De rook op het beeld is uitgedampte stikstof. De setup is volledig uit de container. Dit artikel is afkomstig uit Fluids Processing www.fluidsprocessing.nl © ProcesMedia
PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverterenInloggen controlpanel