Nederlands
English
 Leveranciers-login
Home
BLIJF OP DE HOOGTE
Ontvang onze nieuwsbrief en digitale magazine
Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
Lees onze privacyverklaring.
ARTIKEL
Deel dit artikel
Het valt wel mee met het gevaar van dry spots op opslagtanks Na computersimulatie aanpassing van richtlijn PGS 29 gewenst
Download dit artikel als pdf
Is uw adres bekend, dan wordt de pdf meteen geopend, anders krijgt u een link toegestuurd.
Ook ontvangt u onze volgende nieuwsbrief.

Het valt wel mee met het gevaar van dry spots op opslagtanks

Na computersimulatie aanpassing van richtlijn PGS 29 gewenst

“Dry spots op tankwanden van opslagtanks komen regelmatig voor op plekken waar tankkoelwater niet kan komen. Tot nu toe is dat een probleem voor inspectiediensten die dat betitelen als gevaarlijk, althans in het geval een naastliggende tank in brand vliegt. In een simulatie hebben we aangetoond dat het gevaar van dry spots een nuancering behoeft.” Dat zegt Henk Jan Schuurman, adviesgroep-manager werkzaam bij Antea Group.

Henk Jan Schuurman stuurt binnen Antea Group de adviesgroep Save aan, een groep die zich bezighoudt met fysieke veiligheid. En dat doet Save met zo’n veertig consultants, vooral op industriële veiligheid, de Brzo-markt. Rene Sloof is senior adviseur bij dezelfde organisatie, tevens contractmanager. In het genoem - de simulatieproject was hij projectleider vanwege zijn expertise rond industriële brandveiligheid. “Ik adviseer met name voor de zware industrie als het gaat om de brandveiligheidsaspecten. Daarnaast zit ik ook in de werkgroep PGS 29, waar dit onderwerp onderdeel van is.” Wat was precies het probleem? Sloof: “Het was meer een discussie. In het veld werden tijdens (Brzo)-inspecties van de verschillende inspectiediensten koel systemen van opslagtanks getest. Het voorschrift in de PGS 29 stelt dat er voor honderd procent dekking in de water koeling moet zijn over de opslagtanks. De petrochemische industrie en een aantal adviseurs waren van mening dat een droog plekje hier en daar niet zo erg hoeft te zijn. Maar hoe toon je dat aan? Een tank die niet volledig benat wordt, gaat dat leiden tot escalatie of valt het wel mee?” Schuurman voegt toe: “Benat moet worden op het moment dat een brand ontstaat. Daarom heb je een koel systeem nodig dat de tank koelt.”

Gerelateerde expertise

PROCES MEDIA
Solids Processing Fluids Processing MB Maintenance SchuettgutPortal
Ontvang onze nieuwsbrief
Nieuwsbrief archief
Volg ons
Linked
MAGAZINE
Abonneren
Service en contact
ContactDisclaimerPrivacyAdverteren